Як навчитися керувати машиною: з нуля до впевненого водія
Повна свобода переміщення, ніякої залежності від розкладу автобусів і електричок, подорожі в будь-яку точку країни в будь-який час — переваги виключно особистого автомобіля.
Так, навчитися водити машину може кожен — було б бажання. Але цей процес не такий швидкий, як здається.
Тривала практика — найкращий вчитель у житті кожного водія. Навіть самим досвідченим і впевненим доводиться все життя вчитися правильно їздити.
З якими труднощами стикаються новачки при водінні, що треба знати, щоб впевнено їздити, як зробити навчальний процес безпечним і приємним, ми розповімо в цій статті.
Правила дорожнього руху – почніть з теорії
Перед тим, як сісти за кермо автомобіля, ви повинні ретельно вивчити Правила дорожнього руху (ПДР). Всупереч зухвалому судженню, що правила існують для того, щоб їх порушувати, на дорозі такий жарт може перетворитися в дуже злий.
У Правилах Дорожнього Руху немає головних і другорядних. Кожен закон — однаково важливий.
Незалежно від того, новачок ви з невеликим досвідом або впевнений водій, вам необхідно досконально знати ПДР, вміти читати дорожні знаки (заборонні, попереджувальні, інформаційні) і їх дотримуватися.
Періодично переглядайте «кодекс водія» на випадок нововведень і оновлень.
Якщо «треба» звучить недостатньо переконливо, тоді врахуйте, що без знання ПДР ви (легально) не зможете скласти іспит в ДАІ і отримати водійське посвідчення.
Будова авто «для чайників»
Банально звучить, але коли ви купуєте якусь техніку, припустимо телефон, то напевно вивчаєте інструкцію користувача. Так і з транспортним засобом. Ніхто не говорить зараз вчити ходову і двигун, самостійно перевіряти рівень масла і його заливати, але основні механізми, з якими ви безпосередньо будете контактувати під час їзди, знати треба. Нагадаємо для початківців, які навчаються їздити з нуля.
Основними механізмами управління машиною є:
- Замок запалювання для запуску двигуна і початку роботи автомобіля.
- Кермо — «орган», який задає ту чи іншу траєкторію транспортного засобу: прямо, вліво, вправо.
- Педаль акселератора (газу) для регулювання швидкості.
- Педаль гальма для уповільнення і зупинки.
- Педаль зчеплення (в механічній коробці передач), яка розділяє двигун від коробки передач для правильної експлуатації автомобіля.
- Коробка перемикання передач (швидкостей) — механіка і автомат. Коробка передач передає крутний момент на ведучі колеса і регулює швидкість (швидше, повільніше).
- Ручне гальмо для безпечного тривалого паркування автомобіля, екстремального гальмування (в особливих випадках).
Водійські рефлекси — ознака впевненості
Коли ви сідаєте за кермо автомобіля, як учасник дорожнього руху, то зобов’язані створити для себе максимально комфортні умови для їзди — один з головних чинників безпечного руху. Вас ніщо не повинно відволікати, напружувати, стискати, сковувати. Сторонні предмети приберіть в бік. Якщо це зима — зніміть куртку.
Новачкам — звернути увагу на взуття, воно повинно бути максимально зручним. Якщо на вас літні шльопанці, вони не повинні спадати з ноги. А якщо туфлі чи босоніжки на підборах, то не на високих, або беріть з собою в машину змінну пару. Дівчині краще вчитися водінню у взутті на низькому ходу.
Візьміть за правило:
- Пристібатися перед виїздом.
- Перевіряти огляд дзеркал заднього виду. У дзеркала потрібно постійно, періодично дивитися, не відриваючи при цьому погляд від дороги. Ви повинні максимально контролювати ситуацію на дорозі навколо себе на 360 градусів.
Це приходить з досвідом і практикою, але перш ніж зробити той чи інший маневр, ви зобов’язані подивитися в дзеркало і переконатися, що вам нічого не заважає. Дзеркала — це святе.
- Концентруватися на дорозі. Не відволікатися на сторонні моменти.
- Облаштуйтеся мобільного гарнітурою, щоб відповідати на дзвінки за кермом (новачкам — взагалі забути про телефон під час їзди).
- Завжди включати покажчики поворотів. Так ви показуєте свої наміри іншим учасникам дорожнього руху.
- Дотримуватися режиму швидкості.
- Своєчасно міняти гуму за сезоном і проходити планові ТО.
Вчимося їздити на механіці
Вважається, що їздити на автоматі легше і простіше, ніж на механіці: ви не заглохнете раз по раз при рушанні з місця і не перемикаєте передачі мільйон разів, поки тягнетеся у заторі. Але є багато речей, які можливі тільки на механічній коробці передач (далі МКПП).
Як новачкові, вам і не потрібно зараз навчається дрифту, різко переходити на знижені і брати розгін на світлофорі. Важливо знати, що механіка дозволяє натринувати більш універсальні навички водіння. Якщо ви освоїте важкий матеріал, то про легке і говорити нема чого.
Водій, який вчиться на механіці, в будь-який момент сяде за АКПП і так само добре поїде. Але водієві автомата часто складно пересісти на механіку без додаткової підготовки.
Механічна коробка передач
Коробка перемикання передач служить для збільшення або зменшення швидкості автомобіля. Що собою являє механіка? Ви самостійно важелем перемикаєте передачі, набираючи ту чи іншу швидкість.
Існує кілька різновидів МКПП: чотирьох, п’яти, шестиступінчаста (де яка передача написано прямо на самому важелі, R (реверс) — задній хід).
Принцип перемикання у всіх однаковий: через нейтральне положення, покроково від меншої до більшої для збільшення швидкості і від більшої до меншої при скиданні швидкості.
Важливо розуміти: чим більше в коробці ступенів, тим економічніше витрачається паливо і довше служить моторесурс (двигун, коробка та інші деталі) за умови правильної їзди.
З підвищенням обертів двигуна на низькій передачі відбувається перевитрата палива і збільшується знос транспортного засобу.
Інструкція: початок водіння на МКПП
Вчимося рушати з місця:
- При заглушеному двигуні спробуйте кілька разів натиснути на кожну педаль, щоб ви приблизно зрозуміли, з яким зусиллям це треба робити.
- Перед запуском двигуна перевірте, в якому становищі знаходиться важіль коробки передач. Механіка повинна знаходиться в нейтральному положенні (автомат — на паркінгу Р).
- Щоб правильно перевірити положення важеля МКПП, необхідно натиснути зчеплення, включити першу передачу і повернути важіль в положення між першою і другою (як показано на малюнку вище — це горизонтальна лінія між верхнім і нижнім рівнем передач).
- Перевірте чи знятий ручник.
- Вичавлюємо педаль зчеплення і запускаємо двигун. Плавно відпускаємо педаль зчеплення. Якщо машина стоїть на місці, все вийшло правильно.
- Вичавлюємо зчеплення, включаємо першу передачу, плавно відпускаємо педаль зчеплення, одночасно плавно натискаючи на газ. Все має відбуватися синхронно і плавно. Якщо ви затихли, не турбуйтеся. З першого разу рідко у кого виходить. Повторіть кроки 2-6.
- Після того як автомобіль рушив, плавно натисніть на педаль газу, автомобіль починає прискорюватися. Ви натискаєте зчеплення і переводите важіль передач на другу-третю-четверту і т.д.
Доведіть процес до автоматизму на рівній дорозі. Тоді ви будете більш впевнено рушати з місця під гору.
Щоб зупинити автомобіль існує кілька способів:
- Вижміть педаль зчеплення, переведіть ручку в нейтральне положення і, відпустивши педаль зчеплення, почніть плавно пригальмовувати до повної зупинки.
- Гальмування двигуном — складний, але більш ефективний спосіб. Ви починаєте гальмувати, не натискаючи зчеплення, продовжуючи рух на тій чи іншій передачі, і в самий останній момент перед зупинкою тиснете на педаль зчеплення і переводите ручку в нейтральне положення.
Навичка гальмування двигуном приходить з досвідом.
Вчимося їздити на автоматі
Коробка автомат — проста як все геніальне. В процесі методичного перемикання коробки передач участь водія не потрібно, за вас все робить електроніка. Чим вона так подобається багатьом, особливо жінкам, — сів за кермо, один раз поставив важіль в потрібне положення і поїхав.
Автоматичні коробки передач (АКПП) теж бувають декількох видів в залежності від кількості передач, наявності ручного режиму. Елементарне, що потрібно знати новачкам:
- P — паркінг (зупинившись і припарковавшись, ви включаєте режим парковки і глушите двигун);
- R — реверс (для їзди заднім ходом);
- N — нейтральна передача (службове становище для буксирування, перекочування транспортного засобу);
- D — режим для їзди (автоматика сама розбереться зі швидкістю);
- M — ручний режим (за допомогою + і — ви можете самостійно перемикати передачі для різних стилів водіння).
Перед тим як запустити двигун, перевіряйте стан передачі і ручника.
Як перестати боятися
Людині властиво боятися, переживати, мандражувати в нових для неї умовах. Коли на тахометрі стрілка показує 30, а вам здається, що ви їдете все 80 км / год. Коли вам здається нереальним розігнатися до 60 на ділянці в 300 метрів і встигнути загальмувати перед пішохідним переходом. Вас кидає в піт, коли навколо нервово сигналять «досвідчені шумахери» і нервово сигналять при вигляді літери «У». Ви вже готові притиснутися до бровки і заглушити машину …
«Вовка боятися — в ліс не ходити». Хочете навчитися водити авто? Сідайте за кермо і практикуйтеся.
Не навчайтесь їздити поодинці
Для відпрацювання навичок в початковій практиці можна взяти кілька занять з інструктором, прокотитися з ним за звичними маршрутами дім-робота-навчання.
При самостійному водінні перший час запросіть друга, знайомого, родича поїздити з вами за компанію, для моральної підтримки.
Відокремтесь від трафіку
Слушна порада, яка тільки може бути в цьому випадку, — вчіться їздити на спеціальних майданчиках, пустирях, території, де немає ні людей, ні зайвих транспортних засобів.
Перші виїзди на дорогу, в місто краще здійснювати ввечері або вночі, коли трафік менш активний.
Спробуйте з’їздити вночі на роботу. Тим самим ви вивчите дорогу, зверніть увагу на дорожні знаки на вашому шляху (світлофори, пішохідні переходи) і будете почувати себе більш впевненим.
Так можна робити щовечора, змінюючи напрямок руху.
Вивчайте габарити авто
Щоб краще відчути габарити свого автомобіля, можна почати практику з занять на спеціально призначеної майданчику. Розставте фішки по периметру: можна використовувати наповнені водою пластикові пляшки, картонні коробки та інші підручні засоби (головне, щоб це були не сильно жорсткі предмети, щоб не пошкодити автомобіль).
Візуально або за допомогою тих же допоміжних предметів проведіть кордони воріт або гаража і пробуйте заїжджати туди передом або задом. При кожній збитій фішці, ви будете розуміти, що робите не так. Коли ви навчитеся заїжджати в широкі «ворота», звужуйте їх все більше і більше для відточування своєї майстерності.
Чим більше практики, тим впевненіше відчуваєте себе на дорозі.
Складнощі водіння у жінок
«Жінка за кермом — як мавпа з гранатою» — не більше, ніж упереджене ставлення, міф і стереотип, навіяний грубими представниками чоловічої статі. Якщо прибрати чисто жіночу слабкість фарбуватися в пробці, водити на шпильках і довго шукати на заправці, де відкривається паливний бак, прекрасна половина суспільства могла б повністю претендувати на звання сумлінного водія.
За статистикою кількість аварій на дорозі з вини жінок вдвічі менше, ніж з вини чоловіків. А все завдяки тому, що жінка більш зосереджена на дорозі, ніж чоловік.
«Стать водія ніяким чином не позначається на якості і вміння водити автомобіль.»
Вчимося їздити — самостійно або в автошколі
Самостійно можна навчитися і будинок будувати. Питання лише в тому, чи буде вчення настільки якісним і повним, як з професійним інструктором на курсах водіння?
Звичайно, ви здатні освоїти ази, базис, але з нуля посягнути секрети водіння можна тільки з хорошим учителем і грамотним наставником.
Але пам’ятайте: перш ніж сісти за кермо, ви зобов’язані вивчити правила дорожнього руху і знати їх «на зубок». Будь-яке нехтування правилами може спричинити неминучі наслідки, так як автомобіль є засобом підвищеної небезпеки дорожнього руху.
Будьте пильні і уважні. Не перевищуйте швидкість. І ні цвяха вам, ні жезла!